4. Skoppum Vest er best for nasjon og region!
Når en stiller Bakkenteigen opp mot Skoppum Vest etter disse kriterier kommer Skoppum Vest etter vår vurdering klart best ut. Det gjelder også for ønsket utvikling av høyskolen og forskningsmiljøet på Bakkenteigen.
Potensialet for regionutvikling er vesentlig større for Skoppum vest. Helt vesentlige kriterier som korteste reisetid og laveste utbyggingskostnader taler tydelig i favør av Skoppum vest. Skoppum Vest er også det alternativet som er vesentlig gunstigere m.h.t. til vern av natur, dyrket mark, kulturlandskap og kulturminner. Alternativet Skoppum Vest har ingen større broer og tar ca. 200 mål dyrket mark mindre enn linjen via Bakkenteigen.
Det må være viktig for kommunene på begge sider av E 18 (Horten og Re) å samle seg om et knutepunkt, som gir best grunnlag for økt bosetting og etablering av nye arbeidsplasser. Med en moderne kollektivterminal ved E 18 på Skoppum Vest, legges det beste grunnlag for at mange kan bosette seg i området og nye større bedrifter kan etablere seg. Hovedstaden trenger avlasting og med en sterk transportkorridor ligger det nettopp til rette for en sterk positiv regionutvikling med utgangspunkt i Skoppum vest. Etter vårt syn er Skoppum vest det eneste alternativet som er robust og bærekraftig i et 100-årsperspektiv. Vi forutsetter at Vestfold fylkeskommune utvikler et velfungerende busstilbud som betjener hele regionen. Likeledes legger vi til grunn at JBV planlegger fremtidig stasjon og knutepunkt med tanke på moderne løsninger for tilbringertransport m.v.
Det skal finnes veldig gode grunner for å fravike den rette og raskeste jernbanelinjen når det handler om å etablere et robust jernbanetilbud, hvor toget skal vinne over bilen. Vi kan ikke på noen måte se at alternativet Bakkenteigen har noen elementer som kan forsvare økte kostnader, lengre reisetid og flere andre svakheter og arealbegrensninger.
Bakkenteigen har også begrensninger med hensyn til hastighet og vil være en mindre robust stasjon, blant annet ved at den bare har plass til to spor til plattform. Dette er en svakhet som Jernbaneverket selv har trukket frem. Riving av deler av den nye Høgskolen, som heller ikke har plass til en fremtidsrettet kollektivterminal, svekker dette alternativet ytterligere.
Vi vil understreke at det skal foretas en beslutning som gjelder det nasjonale jernbanenettet og hvordan Vestfoldbanen best mulig skal utformes for å ivareta en meget viktig nasjonal og regional transportrolle.