Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Vi forutsetter at RPBA-planen legges til grunn for Jernbaneverkets arbeid i sin helhet. Plandokumentet (forslag til kommunedelplan) bør belyse at det er to avklaringsområder som er nevnt for Horten i RPBA. Det er høyskoleområdet på Bakkenteigen, og det er tettstedsområdet på Skoppum. Det bør også nevnes at Re kommune har et avklaringsområde ved Undrumsdal. Konsekvensene ved en stasjonsetablering vil få stor betydning for utviklingen av Re.
Jord og skog er tatt med under ikke prissatte konsekvenser under naturressurser i avsnitt 4.4.7. Dette er produksjonsarealer med en verdi som må synliggjøres. Internasjonalt (bl.a. i FNs ferske klimarapport), nasjonalt (jfr. gjeldende mat- og landbrukspolitikk og næringskomiteens enstemmige anmodning om en ny helhetlig jordvernstrategi) og regionalt (bl.a. i RPBA) understrekes verdens og landets sterkt økende behov for mat. Forståelsen av dette må komme til uttrykk gjennom prissetting av tapt matproduksjon. Særlig bør dette gjelde for en stor og statlig aktør som JBV.
Utbyggingsprinsipper i Horten
Nye kommuneplaner vil sette fokus på kommunenes fremtidige utvikling i områdene, det vil medføre endringer i planens oversikter over befolkningstetthet og arbeidsplasstetthet. De vurderingene som skal gjøres, må derfor ta utgangspunkt i kommunenes nye kommuneplaner som nå er under arbeid.
Et meget viktig punkt vil bli Horten kommunes strategi for utviklingsretninger i kommunen. Horten kommune har tidligere vedtatt at utbyggingsprinsippet for kommunen skal være «spredt konsentrasjon». Dagens gode utbyggingsmønster med Nykirke, Skoppum, Borre, Åsgårdstrand og Horten sentrum som avgrensede og konsentrerte utbyggingsområder, skal opprettholdes og forsterkes. Dersom dette prinsippet fortsatt har bred forankring, vil en eventuell «båndbyutvikling» ikke være aktuell.
Regional utvikling i Vestfold
Siden et trafikknutepunkt i Horten nødvendigvis må bli lagt utenfor sentrumsområdet, vil et nasjonalt og regionalt ønske om utvikling og styrking av byene bli annerledes her. (Se beskrivelse av Hortens spesielle situasjon.) Dette betyr at konsentrasjonen i Horten vil måtte skje i forbindelse med tettstedene. Der det i planutkastet påpekes at alternativene vil påvirke konsentrasjonen i bysentrene, bør dette suppleres med utviklingen av tettsteder for Hortens spesielle situasjon.
En utvikling rundt tettstedene vil få betydning for Vestfoldsamfunnet. Bakkenteigens betydning er nevnt, her bør også Skoppums betydning nevnes da det allerede er etablert flere bedrifter i området. Her er det et langt større areal for videre næringsutvikling og boligbygging. Dessuten har Skoppum en meget strategisk plassering ved E-18 og gode muligheter for innfartsparkering for reisende fra nærliggende områder. Dette har stor betydning for pendlere til og fra Vestfold.