Anbefalingene er oppsummert i nederste seksjon i denne fanen.
Vi viser til Jernbaneverkets brev datert 27.02. i år vedlagt forslag til planprogram.
Uttalelse til planoppstart og forslag til planprogram for ny Vestfoldbane parsell Nykirke - Barkåker, kommunene Horten, Tønsberg og Re
Anbefalingene er oppsummert i nederste seksjon i denne fanen.
Vi viser til Jernbaneverkets brev datert 27.02. i år vedlagt forslag til planprogram.
Plansaken
Planvarsel og planprogram gjelder kommunedelplaner med konsekvensutredning for bygging av dobbelsporet jernbane mellom eksisterende dobbeltspor nord og syd for parsellen, nemlig fra nord for Nykirke til nord for Barkåker. Det har fra kommunenes side blitt framsatt ønske om å planlegge denne parsellen som statlig plan i medhold av plan- og bygningslovens (Pbl) § 6-4. Vi forstår det slik at Jernbaneverket inntil videre legger til grunn at planarbeidet gjennomføres som normalt med kommunedelplaner og reguleringsplaner som vedtas av de respektive kommunestyrene.
Planprogrammet beskriver 4 alternativer som skal utredes; 1. Bakkenteigen, 2. Skoppum øst, 3A Skoppum vest med stasjon og 3B Skoppum vest uten stasjon. Disse alternativene er i samsvar med konklusjonen fra Jernbaneverkets konseptvalgutredning (KVU) avlevert i februar 2012 for intercitybanene på Østlandet. Det ble for øvrig anbefalt at intercitystrekningene som hovedregel skal tilrettelegges for 250 km/t med nødvendige tilpasninger ved stasjonene.
Vestfoldbanen skal tilrettelegges for både person- og godstransport.
Vi har merket oss at de tre korridorene i planprogrammet er inntegnet på oversiktskart som skraverte, brede korridorer, kfr. fig. 4 på side 12. Ved tettstedet Nykirke er det vist en variant som i hovedsak følger dagens jernbanetrase øst for tettstedet. Vi forstår det slik at denne varianten kan kombineres med alternativ 1. Bakkenteigen og alternativ 2. Skoppum øst.
Nasjonal transportplan 2014 - 2023
Ved Stortingets behandling av Meld St. 26 (2012 - 2013) Nasjonal transportplan 2014 - 2023 (NTP) ble det besluttet at intercitystrekningene fra Oslo til hhv. Tønsberg, Hamar og Fredrikstad skal stå ferdig innen 2024. For Vestfoldbanen innebærer dette bygging av parsellene Nykirke- Barkåker og Drammen - Kobbervikdalen i perioden, samt ferdigstilling av parsellen Holm - Holmestrand - Nykirke. Innen 2026 skal i tillegg et nytt krysningsspor (dobbeltspor) mellom Tønsberg og Larvik stå ferdig.
Når det gjelder investeringskostnader, er parsellen Nykirke - Barkåker i NTP stipulert til omkring 4,5 mrd. kroner, dvs. omkring kr. 300 000 pr. løpemeter.
Vi har merket oss at Statens vegvesens Håndbok 140 Konsekvensanalyser skal legges til grunn for
utredningen, med forbehold om beregning og vurdering av kostnader som skal følge JBVs egne
håndbøker.
Oppsummering
Vi har ovenfor meddelt noen faglige opplysninger om planområdet og de enkelte traseene, samt noen anbefalinger. Vi vil trekke fram følgende anbefalinger: