Administrasjonens forslag
I medhold av plan- og bygningslovens §§ 11-4 og 3-7 sendes forslag til kommunedelplan for dobbeltspor Nykirke – Barkåker - InterCity – Alternativ 3, datert 17.2.2016, på høring og legges ut til offentlig ettersyn.
Bakgrunn (hvorfor kommer saken opp)
Jernbaneverket har utarbeidet forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for InterCity-strekningen Nykirke-Barkåker, i kommunene Horten, Re og Tønsberg. Formålet med kommunedelplanen er å fastsette korridor for dobbeltspor på strekningen. Dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker inngår i utbyggingstrinn 1 av InterCity-utbyggingen som skal sikre sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg innen 2024.
Kommunedelplanen skal behandles av Horten kommune, Re kommune og Tønsberg kommune. Det legges opp til første gangs behandling i april, høring og offentlig ettersyn i minst seks uker og endelig behandling med vedtak av planen i oktober. Høringsfristen fastsettes i samarbeid med Tønsberg og Re kommuner.
Konklusjoner/anbefaling
Samlet sett har Jernbaneverket vurdert alternativ 3 - Skoppum vest som det beste. Det gir best måloppnåelse for Jernbaneverket og jernbaneteknisk funksjonalitet med færrest negative miljøkonsekvenser. Det har også den lavest investeringskostnad.
Samtidig som de anbefaler alternativ 3, frarår Jernbaneverket de to andre alternativene.
Utredningene er grundige og gir et godt beslutningsgrunnlag.
Det er liten tvil om at Jernbaneverket har valgt det alternativet som er best for InterCity prosjektet. Sentralt i vurderingen har vært kostnader, jernbanetekniske forhold og redusert reisetid for reisende sørfra.
Sett fra kommunens ståsted er 15 % høyere kostnader og ett minutts kortere reisetid for reisende sørfra ikke avgjørende. Viktigere er virkninger for lokal og regional utvikling og for næringslivet. I den sammenheng viser konsekvensutredningen at alternativ 1 - Bakkenteigen er det beste. Det er også bakgrunnen for at høgskolen og næringslivet i Horten ar gått inn for dette alternativet. I tillegg kommer busstilknytning til og fra stasjonen. Også der er alternativ 1 best fordi det kan kobles sammen med et svært godt busstilbud mellom Horten og Tønsberg. Alternativ 1 er også det alternativet som gir flest passasjerer til og fra Horten stasjon. I følge konsekvensutredningen er forskjellen ca 146.000 passasjerer pr år.
De ikke prissatte konsekvensene viser imidlertid at det er stor forskjell på alternativene. Konsekvensutredningene viser klart at alternativ 3 - Skoppum vest har minst negative miljøkonsekvenser. Dette gjelder særlig i forhold til landskap, naturmiljø, friluftsliv, kulturminner og dyrket mark.
I tillegg kommer de jernbanetekniske vurderingene som også er best for alternativ 3.
Samlet sett framstår derfor alternativ 3 som det beste alternativet. Når Jernbaneverket frarår alternativ 1 og 2, er det liten grunn til å gå videre med disse alternativene.
Administrasjonssjefen vil derfor anbefale at bare alternativ 3 - Skoppum vest sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn.